26 February 2013

Surah-surah Amalan Ketika Mengandung

Assalammu'alaikum,

Di sini saya sertakan surah surah yang elok ibu- ibu amalkan sepanjang pregnancy mereka. Actually kalau baca satu Al Quran pun takpe....hehe...Mentioning about this, saya teringat kat seorang pelajar medic yang saya pernah kenal dulu sewaktu berada di Mesir. Dia ni mmg kawan kawannya kata seorang genius. Mama saya telah ambil dia jadi cikgu tusyen di rumah, time tu saya busy nak ambil peperiksaan penting. Pernah Mama saya tanya macam mana dia sentiasa dapat cemerlang dalam pelajarannya. Katanya selain berusaha study, sewaktu dia berada dalam kandungan ibunya, ibunya mengajar mengaji kepada kanak2 dan juga membaca satu Al Quran. Dia kata maybe that was one of the reason juga.


Alhamdulillah dari mula pregnancy saya, saya telah bermula membaca Al Quran iaitu dalam bulan July 2012 sehingga khatam pada bulan January 2013. Azam asal sebenarnya nak khatam dalam bulan Ramadhan 2012 tapi tak dapat pula nak habiskan as target. At that time saya pun tak tahu saya tengah pregnant so saya go on jela baca Al Quran dengan niat nak habiskan.

Bila dah khatam Al Quran last January, baru saya start amal surah surah pilihan ni then bila nak dekat tiba masa due date (like now!) baru saya kerap baca Surah Maryam, Surah Yaasin dan Surah Hujurat.

No matter how busy you are, spare some time untuk baca surah-surah ini ya, semoga baby keluar nanti akan familiarize dengan ayat ayat suci Al Quran ini. This is one way kita boleh didik baby kita since dalam kandungan. Semoga baby kita menjadi anak yang soleh, taat kepada agama dan ibu bapa dan anak yang akan menyenangi ibu-bapa mereka. 

P.S: selain rajin mengaji, jangan lupa jaga solat dan rajin mengerjakan solat sunat seperti solat taubat, solat hajat dan solat tahajud di tengah malam ye.


Me @ 8 months :)

All the best ibu-ibu!

Wassalam....

No comments:

Post a Comment