04 March 2013

At 33 weeks

Assalammu'alaikum WBT...

Alhamdulillah sekarang kandungan dah 33 minggu.....Masa belum 30-an minggu rasa sekejap je masa berlalu tapi bila dah hampir waktu nak bersalin rasa macam lama pula hehe. Apapun saya akan tetap sabar, maybe baby still needs her time...hopefully, baby akan keluar bila cukup bulan nanti, biar kasi dia kuat dan fully develop dulu...=)

Masa 32 weeks haritu rasa baby sangat aktif tendang and then boleh nampak wave movement kat perut. Kalau dapat duduk kat sofa untuk berehat mesti duk tengok perut macam ada benda bergerak dalam tu, even masa Ayahnya letak tangan kat perut, dia tendang2 hehe

Now bila masuk 33 weeks, setiap kali dia gerak, saya rasa sangat ngilu, kadang2 sakit juga....maybe badan dia semakin besar and from what I read, tulang dia pun semakin keras. Probably that's the reason! But saya tak kisah, as long as baby banyak gerak...I'm happy, that way I know baby is doing fine dalam tu. My Aunt who used to be a Nurse, ada juga remind suruh count baby kicks at this time around sebab sangat important katanya. So far baru buat 2 hari =P....but InsyAllah pasni nak check diligently.

Katanya dalam 12 jam, baby should have at least 10 kicks. If less than 10 kicks, kena pergi hospital and check sebab baby might be:

- Lemas
- Kekurangan Oxygen
- Terbelit dgn tali pusat

So what we can do is, kita prepare satu chart for 10 kicks then record by ticking in the chart box every half an hour (1 tick = half an hour)......then catit waktu last kita rasa kick tu. For me, baby selalu bergerak whenever saya berehat di sofa. Kalau saya buat kerja rumah memang jarang la rasa dia bergerak. Maybe dia rasa macam kena hayun dalam buai and tido hehe. So kalau nak rasa dia gerak, kena duduk kat sofa then kira.

Some other things yang saya encounter masa week 33 ;

* Saya kerap buang air besar and kecik...especially buang air kecik....kadang2 rasa penat juga asyik ulang alik ke toilet.

* Rasa benda heavy kat bahagian V....like something pushing it downwards....based from my reading it's either baby's head dah ke bawah or kencing kotor. If kencing kotor kena minum banyak air kosong.

* Susah tido malam....nak ngiring ke kanan sakit...ke kiri pun sakit....kalau nak tukar position, kena pusing slow2 huhu~

* Kaki bengkak....if banyak sangat berjalan....but usually during the night, saya akan sapur minyak Mestica tu kat kaki pastu sarung stocking....should be OK in the morning. Kadang2 minta suami urutkan kaki =P

* Rasa panas...hehe tak tahu if orang lain pun rasa gitu tapi saya akan sentiasa rasa panas, kipas kat rumah pun pasang macam ribut still rasa panas. (or maybe sebab cuaca sekarang memang panas)

* Batuk-batuk....don't know whether memang stage ni common orang batuk or sebab saya minum air sejuk heee....sampai suami bebel2 jangan minum air sejuk, tapi since we're in hot and humid Malaysia, air sejuk tu macam susah nak resist =P......at the time being saya nak avoid pergi clinic and take medicine so saya ada baca petua2 and just minum air lemon madu suam je.

So far tu jela yang rasa.....if ada lagi, saya akan include later.

No comments:

Post a Comment